CAR WORLD

بوگاتی توربیون 2026 جدیدترین محصول بوگاتی

پس از گذر دو دهه از زمان عرضه بوگاتی ویرون در سال 2004، شرکت خودروساز تولید محدود چک-فرانسوی بوگاتی از سال 2021 در اختیار شرکت ریمَک جمهوری چک از سومین نسل از ابرخودروهای سوپرلوکس خود پرده‌برداری کرده است که جانشین رسمی مدل شیرون Chiron به حساب می‌آید

این مدل جدید با نام بوگاتی توربیون Tourbillonبدون تلفظ حرف L، با تغییرات ظاهری و فنی بسیار زیاد همراه شده است تا لیاقت جانشینی نسخه محبوب و زیبای شیرون را داشته باشد

مزایا و معایب
+ طراحی زیباتر از شیرون

+ قوای محرکه جدید و قدرتمندتر

+ توان فنی خیره‌کننده

– قیمت نهایی بسیار بالا

– تیراژ تولید محدود به 250 دستگاه

– هزینه‌های نگهداری سرسام‌آور

مشخصات فنی
کلمه Tourbillon با تلفظ فرانسوی توقبیون در انگلیسی توربیون به معنای گردباد، در فارسی به اشتباه توربیلون خوانده می‌شود این واژه به یک قطعه مکانیکی فنری در ساعت‌های مکانیکی اشاره دارد که اختراع آن در سال 1801 میلادی به ثبت رسید کار این قطعه ایجاد پالس‌های بسیار دقیق و خنثی کردن تاثیر جاذبه بر افت دقت ساعت‌های مکانیکی است

زمانی که در سال 2004 بوگاتی ویرون Veyronوِی-ران با 1000 اسب بخار به بازار معرفی شد، دستیابی به این توان خیره‌کننده کار ساده و رایجی نبود اما ویرون به خوبی توانست یاد و خاطره مدل اسطوره‌ای EB110 دهه 1990 را زنده کند بوگاتی شیرون با 1200 تا 1500 اسب بخار جانشین ویرون شد و حالا نوبت به توربیون رسیده است تا با معرفی یک ستاپ فنی کاملا جدید از نوع هیبرید پلاگین PHEV به همراه 3 موتور الکتریکی، اعداد و ارقام جدیدی به ثبت برساند و جایگاه سریع‌ترین خودرو جهان را بار دیگر به خود اختصاص دهد

پیشرانه W16 کوآد توربو Quad Tourbo4 توربو بوگاتی که نیروبخش مدل‌های ویرون و شیرون بود، در مدل توربیون با یک پیشرانه 83 لیتری V16 تنفس طبیعی با دورموتور نهایی 9000 دور در دقیقه به وزن تنها 252 کیلوگرم جایگزین شده است که از سوی شرکت مهندسی کازورث Cosworth انگلستان توسعه یافت

این پیشرانه جدید به‌تنهایی تنها برابر 986 اسب بخار قدرت و 900 نیوتونمتر گشتاور دارد که از پیشرانه به‌کاررفته در ویرون نیز ضعیف‌تر است اما در عوض سه موتور الکتریکی به مجموع قدرت 789 اسب بخار، 2 عدد بر محور جلو و یک عدد در ترکیب با گیربکس دو کلاچ اتوماتیک 8 DCT جدید به آن افزوده شده است تا به‌صورت ترکیبی توانی برابر با 1775 اسب بخار 1800 PS در واحد Din توان تولید کند بوگاتی هنوز مجموع گشتاور نهایی این ستاپ هیبرید را اعلام نکرده است، اما موتورهای الکتریکی روی محور جلو ضمن ایجاد قابلیت انتقال نیرو دو دیفرانسیل از نوع AWD، می‌تواند به کمک روش انتقال کنترل‌شده گشتاور Torque Vectoring فرمان‌پذیری و پایداری را به شکل خیره‌کننده‌ای بهبود دهد

پک باتری مجموعه الکتریکی بوگاتی توربیون برابر با 25 کیلووات ساعت است که برد مفید تمام‌الکتریکی تنها برابر با 60 کیلومتر به ارمغان می‌آورد بر اساس ادعای بوگاتی، توربیون با این ستاپ فنی می‌تواند در 2 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت و تنها در گذر 25 ثانیه به 400 کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند سرعت نهایی این خودرو با تجهیز به کلید سرعت مخصوص برابر با 445 کیلومتر بر ساعت و بدون فعال بودن کلید مخصوص، برابر با 380 کیلومتر بر ساعت عنوان شده است

سیستم تعلیق بوگاتی توربیون از نوع مولتی لینگ در هر دو محور است که از سوی شرکت زینگر Czinger و به کمک هوش مصنوعی، از جنس آلومینیوم فورج‌شده ساخته شده است و بر اساس ادعای بوگاتی 45 درصد سبک‌تر از سیستم تعلیق به‌کاررفته در مدل شیرون است

شاسی مونوکوک توربیون از جنس ترکیبات کربنی T800 ساخته شده و محفظه پک باتری خودرو به منظور کاهش وزن درون ساختار شاسی تعبیه شده است همچنین دفیوزر بسیار بزرگ عقب خودرو نیز از جنس کربن به‌صورت درهم تنیده با شاسی طراحی شده و ضمن کاهش وزن، به عنوان بخشی از ساختار جاذب ضربه به هنگام تصادف عمل می‌کند

بر اساس گفته‌های بوگاتی، طراحی توربیون با الهام‌گیری مستقیم از سه مدل مشهور تیپ 35، تیپ 41 رویال و مدل افسانه‌ای تیپ 57SC آتلانتیک طراحی شده است

اگرچه هنوز می‌توان المان‌های مشهودی از طراحی شیرون را در ظاهر این خودرو جدید دید، اما جلوپنجره نعل اسبی بوگاتی حالا کوتاه‌تر اما پهن‌تر شده و دو گوشه سپر با دریچه‌های بسیار بزرگ هوا تمایز یافته‌ است سبک طراحی چراغ‌ها نیز شبیه به شیرون اما حالا دارای گرافیک باریک‌تر و اندکی متفاوت است نمای جانبی همان خط نیم حلقه C شکل را به همراه دارد، اما این نیم حلقه دیگر نرم و یکدست نیست و از اندکی شکست و زاویه تند‌تر بهره می‌گیرد که پویایی بیشتری به ظاهر بوگاتی توربیون داده است

بخش زیرین درها دارای شکاف‌های متعدد آبشش مانند است و ستون طولی روی پیشرانه ضمن دربر گرفتن چراغ خطر سوم، در هر دو طرف فضای آزاد برای دیده شدن پیشرانه جدید را فراهم کرده است از همه مهم‌تر آن که در این بوگاتی جدید درهای خودرو بر خلاف مدل‌های گذشته حالا به‌صورت پروانه‌ای و رو به بالا باز می‌شوند تا ساختار باز و بسته شدن درها نیز بالاخره با خاص‌گرایی بی‌مانند طراحی کلی خودرو هماهنگ شود

زیبایی موضوعی کاملا سلیقه‌ای است، اما بخش انتهایی خودرو از چراغ‌های تمام LED پیوسته با گرافیک جدید مزین به نشان روشن‌شونده BUGATTI به همراه خم قرینه رو به بالا تشکیل شده است که سبک طراحی جدی و خشن شیرون را به همراه ندارد، اما همچنان در نوع خود جذاب و گیرا جلوه می‌کند خوشبختانه بوگاتی در مدل توربیون نیز همچنان سبک رنگ‌آمیزی دورنگ متضاد بدنه را حفظ کرده است که جلوه بصری آن بسیار گیرا و غیرقابل فراموشی است

بزرگ‌ترین بخش زیبایی در نمای عقب خودرو، تمام شدن بدنه در محل رسیدن به نیمه‌های تایر عقب است که باعث می‌شود عرض خیره‌کننده تایرهای بسیار بزرگ خودرو به زیبایی در چشم مخاطب بنشیند این سبک طراحی بدنه که پیش از رسیدن به زمین پایان می‌یابد، بیشتر در خودروهای مسابقه‌ای لومان و خودروهای کلاسیک دهه 1960 میلادی دیده می‌شود

اسلوب اصلی طراحی همان سبکی است که در شیرون به کار رفته، اما کنسول میانی حالا دارای طراحی کاملا متفاوتی است آنچه در بوگاتی توربیون به واقع متمایز شده، مجموعه کلاستر خودرو متشکل از شیشه ضد خش سَفایِر Sapphire پرداخت‌شده در ترکیب با قاب ساخته‌شده از فلز بسیار مقاوم و سبک تیتانیوم است که به همراه نشان EB در وسط فرمان به صورت ثابت و فیکس به اجرا درآمده است

در نتیجه فرمان دوشاخه D-Cut اسپرت توربیون به‌صورت کاملا شناور و همانند سبک طراحی سیتروئن و مازراتی‌های عهد وینتج و کلاسیک ساخته شده است

مجموعه کلاستر بسیار زیبای تمام آنالوگ عقربه‌ای توربیون متشکل از بیش از 600 قطعه مجزا، کاملا از سوی شرکت ساعت سازی سوئیسی طراحی و ساخته شده است که تنها 710 گرم وزن دارد

فضای داخل کابین همانند بیرون خودرو به‌صورت دو بخشی تقسیم‌شده در وسط طراحی شده و تریم رنگی کابین نیز همانند سبک رنگ‌آمیزی بیرونی خودرو، به‌صورت دو رنگ متضاد انجام شده است جالب آن که این فضای استثنایی و بسیار زیبا، همانند مدل‌های گذشته به منظور افزایش تمرکز سرنشینان بر کیفیت مونتاژ و متریال به‌کاررفته، فاقد هیچ‌گونه سیستم مولتی مدیا یا تجهیات مدرن دیجیتال است، اما بوگاتی یک نمایشگر دیجیتال لمسی تاشو مخفی را تنها در صورت سفارش مشتری و پرداخت هزینه اضافه، در خودرو نصب خواهد کرد

آپشن ها و امکانات
توربیون همانند سایر محصولات بوگاتی خودرویی بسیار لوکس است، اما الزاما دارای آپشن‌های غیر ضروری و دهان‌پرکن نیست هنوز اطالاعات دقیقی از ویژگی‌های رفاهی به‌کاررفته در بوگاتی توربیون اعلام نشده است، اما انتظار می‌رود که این ویژگی‌ها از نمونه‌های کاربردی و ضروری نظیر سیستم کنترل پایداری، ترمز اضطراری، سیستم ارودینامیک فعال، ورود و استارت بدون کلید، سیستم صوتی درجه یک، روکش داخلی از چرم طبیعی باکیفت و مواردی از این دست به همراه طیف گسترده‌ای از قابلیت‌های شخصی‌سازی و سفارشی ویژه مشتریان باشد

کروز کنترل دارد
کروز کنترل هوشمند دارد
کنترل ایستایی در سربالایی دارد
کنترل سرعت در سرازیری دارد
کنترل کشش دارد
کنترل پایداری دارد
اتو پارک ندارد
سنسور جلو دارد
سنسور عقب دارد
رادار نقطه کور دارد
رادار تغییر لاین –
رادار تصادف جلو –
رادار تصادف عقب ندارد
ترمز ضدقفل دارد
توزیع نیروی ترمز دارد
ترمز کمکی دارد
ترمز اضطراری دارد
ترمز پارک برقی دارد
پدال شیفتر دارد
اتولایت دارد
چراغ روز دارد
دکمه‌های کنترلی فرمان دارد
گرم‌کن فرمان دارد
نمایشگر اطلاعات و سرگرمی دارد
ناوبری دارد
نمایشگر هدآپ ندارد
دوربین عقب دارد
دوربین 360 درجه ندارد
کیسه هوا دارد
ورود بدون کلید دارد
استارت بدون کلید دارد
تهویه اتوماتیک دارد
صندلی برقی راننده ندارد
صندلی برقی سرنشین جلو ندارد
گرمکن صندلی جلو دارد
سردکن صندلی جلو دارد
ماساژور صندلی جلو ندارد
آینه بغل برقی دارد
گرم‌کن آینه بغل دارد
پانوراما ندارد
سانروف ندارد

تنها تعداد بسیار محدود 250 دستگاه از بوگاتی توربیون آن هم از سال 2026 به بعد روانه بازار خواهد شد که هر یک در حدود 41 میلیون دلار قیمت خالص خواهد داشت که پس از هزینه‌های بیمه و مالیات، این رقم به 5 میلیون دلار نزدیک خواهد بود با توجه به سبک فروش محصولات بوگاتی، این تعداد تنها طی فرایندی بسیار سخت‌گیرانه و فقط به مشتریان سابق و وفادار برند مثل کریستیانو رونالدو فروخته خواهد شد

توربیون سومین نسل از ابرخودروهای هزاره سوم میلادی از برند بوگاتی است انتظار می‌رود همانند گذشته، نسخه‌های قدرتمندتر و متمایزتر آن در سال‌های پس از عرضه نسخه اولیه به بازار روانه شوند