فیلم وسریال
ریسک سرمایه گذاری به منظور کسب موفقیت مالی در محصولاتی همچون فیلمهای سینمایی که عمر کوتاهی دارند بسیار بالاست. در مطالعات گذشته برای تحلیل پویاییهای این صنعت از مدل های خطی و ایستایی استفاده شده است که به خاطر خطیبودنشان، قادر به تحلیل واقعنگر پیچیدگیها و پویاییهای حاکم بر صنعت سینما نیستند. با توجه به اهمیت بسیار زیاد فروش فیلمهای سینمایی برای سرمایهگذاران آنها، این پژوهش با ارائه مدلی پویا مبتنی بر رویکرد پویایی سیستم به پیشبینی فروش و ارزیابی موفقیت مالی فیلم ها پرداخته است. مطالعه حاضر، با بررسی دقیق پژوهشهای پیشین و همچنین از طریق مصاحبه عمیق با شش تن از خبرگان سینمایی، تمام عواملی را که ممکن است در فروش فیلمهای سینمایی تاثیرگذار باشند استخراج کرده و روابط بین آن ها را مورد ارزیابی قرار داده است. نتایج این پژوهش نشان می دهد که مهم ترین عامل موثر بر فروش یک فیلم شناخت مخاطب هدف آن است. از سویی دیگر، نتایج حاکی از آن است که برای افزایش موفقیت یک فیلم در گیشه، الزامی به صرف هزینه های سنگین به منظور حضور بازیگران ستاره گران قیمت در آن نیست. همچنین عواملی دیگر مانند بازاریابی فیلم، تعداد روز های تعطیل، نظر منتقدان و کاربران، و در نهایت ژانر فیلم تاثیر بسزایی در موفقیت فروش این محصولات رسانهای در گیشه های سینما دارند. در نهایت، پیامدهای نظری و عملی این پژوهش در عرصه صنعت سینما مورد بحث قرار گرفته است.