CAR WORLD

مک لارن الوا سرگرمی گران قیمت

مهم نیست که الوا در حال پیچیدن باشد یا در خط مستقیم به حرکت خود ادامه دهد، هرگاه که لازم باشد شتاب می‌گیرد؛ اگر پشت فرمان آن بنشینید، انگار که در حال انجام سقوط آزاد هستید روح من با الوا همراه است اما انگار بدنم هنوز دو پیچ قبل‌تر گیرکرده هر بار که پا را تا انتها روی پدال گاز فشار می‌دهم، گویا از بالاترین نقطه ترن هوایی به پایین پرتاب می‌شوم تا زمانی که شجاعت راننده یا جاده پیش روی او تمام نشود، هیچ‌چیز نمی‌تواند جلوی حرکت ترن‌مانند این خودرو را بگیرد الوا به طرزی وحشتناک، هیجان‌انگیز و شگفت‌آور سریع است آن‌قدر سریع که در تن شما احساسی عجیب ایجاد می‌کند حسی که هیچ‌گاه قدیمی نمی‌شود

با نگاهی به آمار و ارقام این خودرو نیز می‌توانید به دیوانگی آن پی ببرید برای نمونه، الوا با 1148 کیلوگرم وزن، سبک‌ترین خودروی تولیدشده توسط مک‌لارن به شمار می‌رود موتور همیشگی مک‌لارن، واحد 4 لیتری تویین توربو V8 این خودرو 804 اسب بخار انگلیسی تولید می‌کند این قدرت در دور موتور 7500rpm در دسترس راننده خواهد بود گشتاور نیز برابر 800 نیوتن متر در دور 5500rpm است نسبت قدرت به وزن الوا برابر 644 اسب بخار بر تُن است که آن را جلوتر از ابرخودروهای مشهور مک‌لارن، مانند P1، سنا و حتی F1 قرار می‌دهد

بر اساس ادعا سازنده، الوا برای رسیدن به‌سرعت 100 کیلومتر بر ساعت تنها به 28 ثانیه زمان نیاز دارد برای رسیدن به 200 کیلومتر بر ساعت نیز تنها 68 ثانیه کافی است می‌توان با نگه‌داشتن پا روی پدال گاز، تا سرعت 325 کیلومتر بر ساعت را نیز تجربه کرد این ارقام شگفت‌انگیز هستند ممکن است از نکات منفی الوا بپرسید نخستین نکته منفی الوا نبود شیشه جلوی آن است خودروهای دیگری چون آریل اتم یا کاترهام 7 نیز بدون شیشه جلو تولید شده‌اند اما داستان الوا متفاوت است انگار مک‌لارن با برداشتن شیشه، تلاش کرده تا یک حس قدیمی و اصیل را به شکلی ساختگی و مصنوعی ایجاد کند

خودروهای شبیه الوا مانند برادران مونزا از فراری و مدل V12 اسپیدستر از آستون مارتین، برای آن دسته از افراد سرمایه‌دار ساخته شده است که به حد بالایی از بی‌حوصلگی و نیاز به توجه رسیده‌اند که حاضرند در طول رانندگی، سنگ به صورتشان برخورد کند البته چرا این کار را نکنند؟ وقتی که توان خرید این خودروها را دارند باید هم این کار را بکنند گفتنی است که تنها 149 الوا با کف قیمت 14 میلیون پوند انگلیس تولید خواهند شد

نام الوا از خودروهای اسپرت گروه 7 بروس مک‌لارن می‌آید که با شیشه جلوی بسیار کوچک، نسبت قدرت به وزن بالا و موتور V8 خود همه را شیفته خودکرده بودند تولید این خودروها به شرکتی به نام الوا کارز محول شده بود بااین‌وجود مک‌لارن با ساخت این خودرو قصد گرامی شمردن آن خودروها ندارد

ممکن است بگویید که من نسبت به خودروهای اسپیدستر بدبین هستم؛ درهرصورت این مسئله از جذابیت داستان خلق شدن و مهندسی پشت پرده این خودروها کم نمی‌کند بدنه الوا از پنل بزرگ فیبرکربن ساخته شده است پنل جلوی خودرو تنها 12 میلی‌متر ضخامت دارند و طول دیگر پنل‌ها به چیزی حدود 3 متر هم می‌رسد ترمزهای 390 میلی‌متری این خودرو هم مشابه نمونه‌های استفاده شده در سنا هستند؛ اما این بار رسانایی گرمایی بیشتر و اندازه کوچک‌تری دارند و توسط کالیپرهای تیتانیومی نیز پشتیبانی می‌شوند تایرهای P Zero Corsas موجود در الوا نیز ساخت شرکت پیرلی هستند سیستم جدید اگزوز الوا از جنس تیتانیوم، به کاهش فشار بخش انتهایی خودرو کمک می‌کند به لطف رادیاتور بهبودیافته، موتور در دمای ایده‌آل‌تری به انجام‌وظیفه می‌پردازد؛ همه این‌ها با هم قدرت الوا را از 789 اسب بخار موجود در سنا به 804 اسب بخار رسانده است

مک‌لارن به این بهبودها بسنده نکرده است و با کار روی صدای تولید شده توسط اگزوز، سعی در ایجاد صدایی با باس و عمق بیشتر کرده است به‌این‌ترتیب که لوله‌های خروجی بالا یک‌صدای پیچیده ناشی از دور موتورهای بالا را تولید می‌کنند صندلی‌های الوا نیز سبک‌تر و کوچک‌تر شده‌اند؛ بنابراین برای ورود و خروج از آن نیازی به وجود در نیست کماکان که همچنان می‌توانید از درهای پروانه‌ای هم استفاده کنید

از دیگر ویژگی‌های الوا می‌توان به سیستم کنترل و مدیریت دینامیک خودرو و سیستم مدیریت پویای باد AAMS اشاره کرد هدف AAMS، ایجاد یک حباب از هوا به‌دور سرنشینان است؛ این سیستم مانند یک شیشه جلوی مجازی عمل می‌کند برای رسیدن به این هدف، مک‌لارن از یک سیستم پیچیده، ورودی بزرگ هوا روی اسپلیتر و خروجی خودکار روی در کاپوت بهره برده است این سامانه که تنها به‌صورت دستی غیرفعال می‌شود، از سرعت 448 کیلومتر بر ساعت فعال می‌شود و تا نهایت سرعت 325 کیلومتر بر ساعت به انجام‌وظیفه می‌پردازد

اگر AAMS خاموش شود، اسپلیتر خودرو هوا را به رادیاتورهای دوقلوی نزدیک محور جلو منتقل می‌کند درهرصورت، چه AAMS خاموش باشد یا روشن، راندن الوا بدون کلاه مخصوص در حالت پیست Track Mode دشوار خواهد بود؛ بنابراین مک‌لارن خودش برای مالکان این خودرو یک کلاه طراحی خواهد کرد خریداران می‌توانند بدون هزینه اضافه، یک شیشه جلو هم برای خودرو خود سفارش دهند سیستم AAMS با وجود این حجم از قدرت، کابین را تا سرعت 120 کیلومتر بر ساعت نسبتا آرام نگه می‌دارد درنهایت بهتر است برای سواری الوا از کلاه استفاده کنید؛ حتی اگر خبری از آسمان ابری و باران نیست؛ مگر اینکه قصد خرید از مغازه یا دوردور در شهر را داشته باشید

مک‌لارن الوا در روزهای آفتابی به یکی از بهترین و جذاب‌ترین خودروها تبدیل می‌شود خطوط و فرم‌های ارگانیک و نرم در سراسر خودرو باعث ایجاد حس قدرت‌طلبی در ظاهر آن شده است دیده‌شدن تایرهای سایز 305 این خودرو از پشت دیفیوزر باعث ایجاد جذابیتی بیش‌ازپیش شده است فرمان این خودرو سبک، دقیق و پراحساس است حتی با انتخاب حالت اسپرت هم خودرو کاملا تحت کنترل راننده خواهد بود الوا نسبت به برادر کوچک‌تر خانواده‌اش یعنی 720 اسپایدر چابک‌تر و مانند بزرگ خاندان مک‌لارن، سنا، نیز قدرتمند است به شما اطمینان می‌دهم که برای درک قدرت الوا نیازی نیست به دورهای بالای موتور برسید

مانند تمام ابرخودروهای مک‌لارن، الوا نیز فاقد میل ضدلغزش است و از میراگرهای Damper پرو اکتیو شاسی کنترلی استفاده می‌کند سیستم دریفت متغیر که نخست با مدل 720s معرفی شد، در الوا هم حضور دارد شاید در نگاهی برخی، استفاده الوا از فناوری یک خودرو سطح پایین‌تر مانند 720 کمی ناامیدکننده باشد، اما باید در نظر داشت که الوا بهبودهایی را تجربه کرده که نتیجه سال‌ها تحقیق و توسعه مک‌لارن است سیستم دریفت متغیر 15 درجه دارد و درجه اول آن به نام آرام، در پیچ‌های تیز به شما اجازه لغزاندن خودرو را نمی‌دهد با بالابردن این درجه می‌توان طعم اصلی قدرت و تعادل مثال‌زدنی الوا را چشید

کنترل و تعادل این خودرو در گذر از پستی و بلندی‌ها فوق‌العاده است استواری شاسی حس سواری یک کوپه را به راننده منتقل می‌کند اگر پس از گذر از پیچ، پای خود را روی پدال گاز بفشارید، گشتاور چرخ‌ها، سر خودرو را در مسیر دلخواه شما قرار می‌دهد؛ چرخ‌های عقب هم به کندن جاده خواهند پرداخت می‌توان به‌راحتی تلاش چرخ‌ها را برای جداشدن از بدنه خودرو احساس کرد ترمزهای الوا نیز به‌خوبی پاسخگوی نیازهای راننده هستند پدال‌های آن کمی از پدال‌های پورشه 911 بلندتر هستند اما عملکرد آن‌ها به‌خوبی تنظیم شده است فضای میان آن‌ها هم کاملا طبیعی و مطلوب است

من چندین و چند بار به‌خاطر شتاب‌گیری جادویی الوا از مک‌لارن متشکرم تجربه رانندگی الوا بسیار لذت‌بخش و سرشار از راهکارهای دقیق است این خودرو یک طوفان 804 اسب بخاری است که تنها کمی بیش از 1200 کیلوگرم وزن دارد به نظر من، آن حس کنترل بی‌مانند و دقت مثال‌زدنی 765LT یا دیوانگی سنا را ندارد، اما تلفیق تعادل 720 با چابکی بیشتر و عملکرد بهتر، آن را به خودرویی درخور توجه تبدیل کرده است

سوال اینجاست که آیا با گذاشتن یک شیشه جلو یا سقف، از لذت رانندگی آن کاسته خواهد شد؟ گمان نمی‌کنم؛ اما می‌دانم برخی از چهره متفاوت و اسپیدستر بودن الوا لذت می‌برند دوست دارم به طرفداران الوا، آریل اتم را پیشنهاد بدم اما… این خودرو درباره چیز دیگری سخن می‌گوید

حال همه این‌ها را به کنار بگذاریم، مسئله‌ای که در ناخودآگاه انسان هیچ‌گاه پاک نمی‌شود، نگرانی ناشی از برچسب قیمتی الوا است که آن را 12 میلیون پوند گران‌تر از 720 می‌کند؛ آیا ارزشش را دارد؟ لحظه‌ای درباره آن فکر کنید… از سوی دیگر نمی‌دانم الوا چطور می‌تواند از برادر هم‌سطح خود یعنی سنا دوبرابر گران‌تر باشد؟ احتمالا به‌خاطر این است که الوا به‌عنوان خودرویی ویژه و به‌شدت کلکسیونی شناخته می‌شود؛ بنابراین قوانین عادی خرید خودرو درباره آن صدق نمی‌کنند

مشخصا من مشتری هدف مک‌لارن نیستم خریداران الوا احتمالا آن را به چشم چیزی حدود بیستمین خودرو گاراژ خود می‌بینند فراری مونزا و آستون مارتین اسپیدستر هم درست مانند الوا قیمت‌های نجومی دارند ظاهرا در دنیای امروزی، چنین خودروهایی بازار خود را دارند قرار بوده است که مک‌لارن 399 عدد از اسپیدستر خود بسازد؛ اما سرانجام تصمیم خود را عوض کرد و این مقدار را به 149 عدد کاهش داد اگر یکی از سرمایه‌داران حوصله‌رفته هستید و قصد خرید یک نمونه کلکسیونی را دارید، همین امروز می‌توانید یک دستگاه الوا را سفارش دهید این خودرو در کنار فلسفه آفرینش متفاوت و راندمان هیجان‌انگیز، شخصیتی سریع و سرگرم‌کننده دارد خوشبختانه در دنیای واقعی، مدل‌های 765LT نیز به همین اندازه سریع و هیجان‌آور است