CAR WORLD

هیوندا 7 کانسپت شاسی بلند خانگی

هیوندای در نمایشگاه لس‌آنجلس از کانسپت سِون Seven پرده‌برداری کرده است این خودرو که SUEV وسیلهٔ نقلیهٔ اسپرت کاربردی الکتریکی خوانده می‌شود، پیش‌نمایشی از کراس‌اوور میان سایز آیونیک 7 محسوب می‌شود این کراس‌اوور که بر اساس پلت‌فرم E-GMP هیوندای ساخته می‌شود، بیش از 480 کیلومتر برد خواهد داشت و از قابلیت شارژ 350 کیلووات ساعتی برخوردار است که از 10 تا 80 درصد باطری‌ها را ظرف تنها 20 دقیقه شارژ خواهد کرد

بیشتر ویژگی‌های جذاب این کانسپت در داخل آن هستند چرخ‌ها تا حد امکان به سمت بیرون کشیده شده‌اند تا همراه با فاصلهٔ محوری 32 متری، کابین بسیار جاداری را فراهم کنند برای ایجاد فضایی مثل سالن استراحت، در اینجا بجای صندلی‌های سنتی از نمونه‌های کاناپه‌ای چرخان استفاده شده است روی سقف خودرو هم یک نمایشگر OLED پانورامیک تعبیه شده که محتوای مختلفی را به نمایش درمی‌آورد و می‌تواند اتمسفر کلی کابین را تغییر دهد صندلی راننده قابلیت چرخیدن دارد و کنترل‌ها نیز می‌توانند در صورت عدم استفاده جمع و پنهان شوند

این جمع شدن فقط برای زمانی نیست که خودرو پارک است زیرا کانسپت سون از قابلیت خودران هم برخوردار است این ویژگی موجب شده هیوندای بتواند قسمت راننده را جمع‌وجور طراحی کند که این کار فضای بیشتری را برای نمایشگرها فراهم کرده تا تجربه‌ای شبیه به سالن فراهم گردد تکمیل‌کنندهٔ همهٔ این ویژگی‌ها هم فقدان ستون‌های B و درهای خودکشی هستند که دسترسی بسیار راحتی را به کابین خودرو فراهم می‌کنند در داخل این کانسپت همچنین از متریال سازگاربامحیط‌زیست مثل گچ معدنی، چوب بامبو و رزین ریستی استفاده شده و تقریباً همه‌چیز از مواد بازیافتی یا تجدید پذیر ساخته شده است

تیم هیوندای همچنین در داخل کانسپت سون به‌طور گسترده‌ای از مس به دلیل خواص ضد باکتریایی آن استفاده کرده‌اند این کانسپت به سیستم جریان هوای بهداشتی هم مجهز است که هوا را از طریق ریل‌های روی سقف و دریچه‌های پشت چرخ‌های عقب از کابین خارج می‌کند پس از خروج سرنشینان از خودرو نیز این سیستم می‌تواند داخل ماشین را ضدعفونی کند

نمای بیرونی کانسپت سون به‌گونه‌ای طراحی شده که هم ظاهری آئرودینامیک داشته باشد و هم با شاسی‌بلندهای معمول بازار متفاوت باشد به همین دلیل، ارتفاع پایین لبهٔ جلویی کاپوت و خط سقف شیب‌دار و آئرودینامیک، استایل کلی خودرو را از شاسی‌بلندهای معمول دو جعبه‌ای دور کرده‌اند در همین حال، چراغ‌های پیکسلی که نماد محصولات سری آیونیک محسوب می‌شوند نیز موجب شده‌اند بتوان به‌آسانی سِون را به‌عنوان عضوی از این خانواده شناخت بدنهٔ این کانسپت نیز با رنگ‌های زیستی رنگ‌آمیزی شده تا در اینجا هم سازگاری خود با محیط‌زیست را نشان دهد

همان‌طور که در ابتدا اشاره شد، هرچند سون فقط یک کانسپت است اما پیش‌نمایشی از کراس‌اوور الکتریکی آیونیک 7 را ارائه می‌کند که انتظار می‌رود در سال 2024 وارد بازار شود البته قطعاً برخی عناصر آینده‌نگرانهٔ این کانسپت در نسخهٔ تولیدی تعدیل خواهند شد آیونیک 7 که ابعادی مشابه پالیسید دارد، به سگمنت رو به گسترش شاسی‌بلندهای میان و فول سایز الکتریکی خواهد پیوست تا با خودروهایی مثل ب‌ام‌و iX ، ریویان R1S، کادیلاک لیریک و… رقابت کند